KONST MOT CORONA

Konst mot corona

av Nijat Hushur

​3-30 september 2021

Konstnären Nijat Hushur har arbetat i konstnärligt residens på Fisksätra museum sedan början av mars 2021.

I utställningen "Konst mot corona" ställde han ut de verk som han arbetat med under sex månader på museet.

Nijat Hushur är uigur, född i Uiguriska autonoma regionen Xinjiang (Östturkestan), i nordvästra Kina. Han har studerat konst i Urumqi och Beijing, samt tog en masterexamen i konst på Universität der Künste i Berlin, 2010, där han också var gästforskare 2005-2006.
I sitt konstnärskap utgår han från både traditionell och socialrealistisk kinesisk konsttradition, samt från uigurisk och västerländsk konst. Hans konstnärliga arbete rör sig i ett gränsområde mellan referens och abstraktion. Å ena sidan strävar hans måleri mot friheten i rent abstrakta färgkompositioner och å andra sidan organiseras det i strukturer som har spår av landskapet i hans hemland.

Nijat Hushur har tidigare haft utställningar i Urumqi, Xinjiang, Östturkestan och Shanghai, USA, Tyskland, Norge och Sverige.

Se mer om Nijat Hushurs konstnärligt arbete på:

Vernissage av utställningen 3 september 2021

Nijat Hushur presenterade arbetet som producerades i hans konstnärligt residens på Fisksätra museum och samtalade med publiken.

Finissage av utställningen 30 september 2021

Det var sista chansen att se Nijat Hushurs utställning på musset. Kulturminister Amanda Lind var även med på Fisksätra museum.​

Det blev ett bra samtal om kulturens villkor i stort och om museets framtid.