​Fisksätraskolan 2013-2016

​Del 1: Barnens poesi blir sånger, från förskoleklass till årskurs 4

Eleverna arbetar under höstterminen fram poetiska texter i samarbete med poeten Anna Hallberg, under vårterminen fortsätter arbetet tillsammans med två musiker, Martina Jordan och Per Hellgren. Mot slutet workshops då barnen sjunger sina texter som blivit sånger. De yngsta som ännu inte kan skriva ritar sin poesi och läser sedan upp sin text ut bilden.

 

Del 2: Filosofiska samtal och drama, från årskurs 3-8

Längre serier av samtal som leds av filosofpedagoger, samtalen handlar om stora frågor i livet och samhället som barn/unga väljer att prata om. Arbetet i flera klasser har visat att barn/unga lär sig lyssna på varandra, i högre grad än tidigare vågar tala om sina funderingar i klassrummet och utvecklar en förmåga att ta in att många stora frågor kan ses från olika håll.

SONDER projekt i fyra skolor 2015 - 2018

​Berättande i konstnärliga processer för ökad läsförmåga och läsförståelse

Från årskurs 1 t o m 9 i Fisksätraskolan, Akademiska skolan, Igelbodaskolan, Samskolan, alla i närområdet med många elever från Fisksätra.

I projektet Sonder arbetade vi med berättarformer i olika konstarter, skrivande/text, ljud, bild/måleri, form, fotografi, film och animation, dans och koreografi. Klasserna arbetade också med tolkning av olika berättarformer. Det konstnärliga arbetet kopplades till pågående kurser i ämnen som svenska, SO/historia, religion, geografi

 

som kopplades till till schemat och ämnen som svenska, SO/historia, religion, geografi. I projektet Sonder gjorde museets fyra konstnärliga pedagoger workshops under 8 veckor både höst och vår, varje workshop 2-3 tim.  

ANMÄL DIG TILL NYHETSBREVET HÄR!

VÅRA SOCIALA MEDIER

HAR DU EN IDÈ?

Skicka oss ett mail om din idé!

© 2021 by FISKSÄTRA MUSEUM.